‘Als toezichthouder zorgen we ervoor dat alles gesmeerd loopt.'

Publicatiedatum: 30 januari 2024 I Leestijd: Minuten
Van storingsmonteur naar toezichthouder. Het was een grote verandering voor Bert toen hij in 2017 als toezichthouder elektrotechniek aan de slag ging bij Schiphol. Spijt heeft hij nooit gehad. ‘Eerst werkte ik met parkeersystemen, nu met hoogspanning systemen. Het is een totaal andere wereld en een prachtige uitdaging. Ik heb de afgelopen jaren dan ook veel geleerd bij Schiphol.’


Van jongs af aan



‘Ik ben altijd al aan het sleutelen geweest. Als kind had ik op jonge leeftijd al interesse in techniek. Toen ik 10jaar was, besloot ik op een dag onze radio thuis zelf uit elkaar te schroeven met een schroevendraaier. Het resultaat? De gehele stroom thuis viel uit waardoor we in het donker zaten, haha. En dan was het ook nog eens weekend! Mijn vader belde toen met het elektriciteitsbedrijf en dat bedrijf zorgde ervoor dat we weer stroom hadden. Hoewel mijn kluspoging niet zo succesvol was, vond ik het toen al heerlijk om technisch bezig te zijn.’


‘Nu sleutel ik zelf niet meer, maar kijk ik toe.’


De elektrotechniek was voor Bert dus al van jongs af aan een grote passie. Na zijn opleiding ging hij dan ook aan de slag in de buitendienst als storingsmonteur parkeersystemen. Toch werd het na 25 jaar tijd voor iets anders. ‘Op een gegeven moment heb je dat sleutelen wel gezien. Ik vond het in 2017 een mooi moment om de stap te maken naar toezichthouder bij Schiphol. Nu sleutel ik zelf niet meer, maar kijk ik toe. Toen ik net aan de slag ging, merkte ik dat veel toezichthouders zelf ook uit de praktijk komen. Die ervaring kan je goed gebruiken als toezichthouder.’


Meerjaren onderhoudsprojecten


Bert werkt als toezichthouder elektrotechniek bij de meerjaren onderhoudsprojecten. ‘Dat houdt in dat ik toezicht houd op alles waar spanning op zit, met name op het buitenterrein. Zoals verdeelstations, verkeersregelinstallaties en toegangssystemen. Schiphol heeft een eigen energievoorziening en koopt energie in. Dat wordt weer doorverkocht aan onder andere alle kantoren en winkels binnen Schiphol. Schiphol heeft dus ook een eigen middenspanningsnetwerk. Dat zijn allemaal verdeelstations en hoogspanning stations. Die huisjes hebben een bepaalde levensduur. Bij de meerjaren onderhoudsprojecten kijken we welk huisje aan het einde van de levensduur is. Die laten we vervangen en daar houd ik toezicht op. Ik kijk of alles gaat zoals is afgesproken.’


Naast het vervangen van hoogspanningstations houdt Bert zich bezig met de kabels in de grond die einde levensduur zijn. ‘In de grond zitten nu gepantserde papier-lood kabels. Als je zo’n kabel doorknipt, druipt er teer uit. Dat is natuurlijk totaal niet milieuvriendelijk, je wil niet dat dat in de aarde terecht komt. Die kabels vervangen we daarom door kabels van kunststof. Het geeft een goed gevoel om daar mee bezig te zijn.’


‘Het ene moment sta ik mijn werk te doen naast een Airbus A380 en het volgende moment sta ik ergens ver weg in een buitengebied.’


Vrijheid in het werk


‘Mijn werk is heel dynamisch. Het ene moment sta ik mijn werk te doen naast een Airbus A380 en het volgende moment sta ik ergens ver weg in een buitengebied. Ik ben ook heel vrij in mijn werk, dat vind ik fijn. Ik kan op kantoor zitten maar ook een auto pakken en een controleronde rijden buiten. Als ik een dagje thuis wil werken is dat ook geen probleem. De balans tussen werk en privé is goed, daar zet Schiphol zich ook voor in. Overwerken doen we zo min mogelijk.’


Het belang van goed toezicht


‘Als toezichthouder zorgen we ervoor dat alles gesmeerd loopt, zodat het werk op Schiphol niet verstoord wordt. Door ervoor te zorgen dat elektrotechnische installaties volgens planning en normen worden gerealiseerd, dragen we bij aan het soepel laten draaien van de luchthaven.’ Dat de toezichthouders op Schiphol een belangrijke spelen, realiseert Bert zich maar al te goed. Als het overzicht niet goed wordt gehouden kan het namelijk flink mis gaan. ‘Stel, iemand graaft een kabel op en maakt deze per ongelijk kapot. Dan ontstaat er kortsluiting en krijg je een spanningsdip. De lichten kunnen uitvallen, of de computers van de luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kunnen mensen niet inchecken en missen ze misschien wel hun vlucht! Dat willen we natuurlijk niet.’


Ontdek de wereld van techniek & bouw bij Schiphol Group!