'Ik ben trots op hoe ik en mijn collega’s zijn omgegaan met de problemen die bij Privium ontstonden door de lange wachtrijen in mei 2022.'

Publicatiedatum: 17 april 2024 I Leestijd: Minuten

Victoria’s zoektocht naar een nieuwe marketingfunctie bracht haar in 2022 bij Royal Schiphol Group. Hier kwamen 2 belangrijke factoren voor haar samen: het werken met meetbare doelstellingen en data bij een Nederlands bedrijf met internationale bekendheid. ‘Toen ik de vacature las, dacht ik meteen: dit ben ik! Tijdens de sollicitatiegesprekken kwam naar voren dat Schiphol Group transparantie, communicatie en werken vanuit vertrouwen erg belangrijk vindt. Dit heb ik de afgelopen 2 jaar tijdens mijn werk als digital campaign manager ook echt zo ervaren.’

Werk jij voor Schiphol Parking?
‘Ik ben digital campaign manager op de afdeling Marketing & Customer Experience (MCX). Hier werk ik samen met zo’n 30 collega’s binnen het MCX-team. In deze rol maak ik enerzijds deel uit van het Campagnemanagersgilde en anderzijds ben ik onderdeel van het Premium Servicesteam. Mijn focusgebied is Premium Services en ik doe er een deel Schiphol Parking bij. In deze rol kan ik echt met mijn liefde voor performance marketing aan de slag. Deels werken voor Parking leek me niet direct heel aantrekkelijk. En ik kreeg soortgelijke opmerkingen van vrienden en familie aan wie ik vertelde dat ik ook voor Schiphol Parking aan de slag ging. Toch was ik binnen een paar weken om. Er is bij Parking zóveel data beschikbaar van verschillende producten en er gaat een grote omzet mee gepaard. Het is voor mij als online marketeer heel interessant om mijn werkzaamheden hierop te baseren.’

‘In deze rol kan ik echt met mijn liefde voor performance marketing aan de slag.’

Navigeren door campagnes
‘Ik ben verantwoordelijk voor campagnes die bijdragen aan het behalen van de jaardoelstellingen van Parking en Privium. Dit zijn zowel campagnes die het hele jaar doorlopen als campagnes met een korte looptijd. Als campaign manager leid ik campagnes en zorg ik ervoor dat iedereen op tijd op de hoogte is van wat er wanneer opgeleverd moet worden. Samen met mijn team richt ik me op zowel online als offline marketing, hoewel het merendeel van onze activiteiten zich online afspeelt. Hierbij kun je denken aan e-mailmarketing en advertenties op social media en via zoekmachines.'

'Voor zowel Privium als Parking speelt e-mailmarketing een grote rol. Ik kijk dus dagelijks naar de prestaties van de e-mails op het dashboard om te zien wat we nog kunnen verbeteren en hoe we nog beter op onze verschillende doelgroepen kunnen aansluiten. De doelgroep voor Parking bestaat uit zowel zakelijke reizigers als vakantiegangers en is daarmee bijvoorbeeld een stuk breder dan de doelgroep voor Privium, die met name bestaat uit zakelijke reizigers die frequent vliegen.’

‘Als campaign manager leid ik campagnes en zorg ik ervoor dat iedereen op tijd op de hoogte is van wat er wanneer opgeleverd moet worden.’

Visuele identiteit
‘Een gaaf project waar ik samen met collega’s van marketing en communicatie al een tijd aan werk, gaat over de nieuwe visuele identiteit (VI) van het Privium-merk. In het derde kwartaal van dit jaar introduceren we een nieuwe, chiquere ‘look-and-feel’ die toekomstbestendig is en past bij de membersclub van Privium. Ik ben nauw betrokken bij de uitrol van dit project. Zo denk ik mee over op welke kanalen we het gaan verspreiden, hoe we hierover gaan communiceren en hoe we deze nieuwe VI laten terugkeren in e-mailcampagnes en op social media. Ik kijk enorm uit naar de implementatie in de tweede helft van dit jaar.’

Van probleem naar kans
‘Als ik terugkijk op de afgelopen 2 jaar ben ik trots op hoe ik en mijn collega’s zijn omgegaan met de problemen die bij Privium ontstonden als gevolg van de lange wachtrijen in mei 2022. Als lid van Privium kan je via de priority lane sneller door de security komen. Reizigers meldden zich hier dan ook massaal voor aan waardoor er een wachttijd van 4 maanden ontstond. Dat schoot het doel natuurlijk volledig voorbij. Toen heb ik snel gehandeld en een ledenstop op de website gecommuniceerd.'

'Op de website was vanaf dat moment een button te vinden met een kort formulier waarop mensen hun naam en e-mailadres konden achterlaten. Dat laatste is een goede zet geweest. We hebben hierdoor later, in verschillende badges, ruim 10.000 nieuwe leden kunnen verwelkomen. Ik hield nauw contact met de operatie over de situatie in de Privium Lounges en de ruimte in de agenda, zodat ik wist of we weer een nieuwe batch konden versturen. Het is altijd spannend om te zien hoe mensen op onze e-mails reageren. Achteraf gezien is het heel goed gegaan en hebben we weinig negatieve geluiden gehoord vanuit de operatie in de lounge. Zo kon ik ook op uitdagende momenten een bijdrage leveren aan het 24/7 zo goed mogelijk laten draaien van onze luchthaven.’

Ambitie
‘Ik heb zéker nog ambities en hoop die binnen de Schiphol Group te realiseren. Ik voel me hier echt thuis. In de toekomst zou ik graag een meer projectmatige of commerciële rol willen vervullen. Het lijkt me daarom interessant om door te groeien naar bijvoorbeeld een functie als business manager binnen een van de commerciële takken van de Schiphol Group. Ik waardeer het dat mijn werkgever mij faciliteert in de opleidingen en trainingen die ik nodig heb om door te groeien, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Ik zit hier dus nog helemaal op mijn plek.’