‘Het was een spannende klus’

Publicatiedatum: 03 mei 2023 I Leestijd: Minuten
Elk jaar gaat er een baan in groot onderhoud. Dit jaar was de Aalsmeerbaan aan de beurt. Jeroen Kers, projectmanager bij Schiphol Projects, was eindverantwoordelijke voor dit omvangrijke project. ‘Het was niet mijn enige klus dit jaar, maar wel de grootste en de meest spannende. Groot onderhoud aan een start- en landingsbaan heeft veel impact op de omgeving en de airlines omdat het baangebruik een aantal maanden wijzigt. Daarom is er een strakke planning. Je mag niet uitlopen, alles moet in een keer goed gaan. Dat maakt het spannend.’

‘Wat het bij de Aalsmeerbaan extra spannend maakte, is dat de baan in de buurt ligt van maar liefst drie andere banen. Als die in gebruik zijn, moet het werk op die delen van de Aalsmeerbaan stoppen. Ook zijn er twee oversteekplaatsen die van invloed zijn op de werkzaamheden. Je kunt nooit achter elkaar doorwerken. Dat maakte de planning en ook de logistiek gecompliceerd. Je moet wel tonnen materiaal op het juiste moment op de juiste plek krijgen. We hebben het opgelost door het onderhoud te faseren.’

‘Dankzij de intensieve voorbereiding van onze aannemer Heijmans is gelukkig alles op schema verlopen, we waren zelfs eerder klaar. En we zijn binnen budget gebleven, ook altijd mooi. Ik heb dus alle reden om met een goed gevoel terug te kijken op het project. Inmiddels staat het volgende groot onderhoud voor mij alweer op de rol: in 2024 mag ik de Kaagbaan gaan doen.’

‘Het is jammer dat afgelopen jaar zo overheerst werd door de problemen in de operatie. Het bashen van Schiphol leek wel een nationale sport geworden. Dat voelde niet goed. Maar ik ben en blijf een trotse Schipholler en kijk positief terug op 2022. We gaan de problemen oplossen, daar ben ik van overtuigd. Alleen gaat dat niet van de ene op de andere dag. Dat heeft nu eenmaal tijd nodig.’